• 100% officiel merch
  • Sikker betaling med kort eller faktura
  • Hurtig leverancer
  • Stort udvalg med over 87.000 produkter
  • Levering 29kr

Baby shark

"Baby Shark" er en børnesang med en familie af hajer. Populær som en bålsang har den fået fart siden 2016, da et sydkoreansk uddannelsesfirma Pinkfong gjorde det til en viral video, der spredes gennem sociale medier, online video og radio.

"Baby Shark" -sangen blev yderligere populariseret af en video produceret af Pinkfong, et uddannelsesmærke inden for den sydkoreanske mediestart SmartStudy. Den originale video til "Baby Shark" (koreansk: 상어 가족; RR: Sang-eo Gajok; lit. hajfamilie) blev uploadet den 26. november 2015. Alle videoer relateret til Pinkfongs sang har modtaget ca. 5 milliarder visninger fra januar 2019. , hvilket gør det til det mest viste pædagogiske videofænomen gennem tidene.

Denne version af sangen blev udført af den daværende 10-årige koreansk-amerikanske sanger Hope Segoine. Musikvideoen indeholdt to børneaktører, hvoraf den ene er skuespillerinde Elaine Johnston, en 9-årig newzealander af koreansk-skotsk herkomst.

Sangen begynder med søjler fra Antonín Dvořáks symfoni nr. 9, da musik fra filmen Jaws lyder det samme. Sangen har en familie af hajer, der jagter en fiskerskole, der flygter til sikkerhed. Det blev en viral video i Indonesien i 2017, og hele året spredes den til mange andre asiatiske lande, især de i Sydøstasien. Den relaterede mobilapp var blandt de 10 mest downloadede i kategorien familie-apps i Sydkorea, Bangladesh, Singapore, Hongkong og Indonesien i 2017.

Fra august 2020 har den mest populære video af sangen "Baby Shark" (mærket "Baby Shark Dance"), som blev uploadet den 17. juni 2016, modtaget over 6,3 milliarder visninger på verdensplan, hvilket gør den til den næstmest viste video. på YouTube. På grund af en ændring i 2013, som Billboard Hot 100-hitlisterne lignede online-visning af YouTube-videoer, brød "Baby Shark" ind i Billboard Hot 100 på nummer 32 i ugen den 7. januar 2019.

På grund af dens popularitet har denne version af sangen ansporet en online dansehale (undertiden kaldet Baby Shark Challenge), mens den blev citeret som "den næste store ting efter Gangnam Style's dominans". K-pop-grupper, herunder Blackpink og Red Velvet, er blevet krediteret for at sprede virussangen yderligere gennem deres dækning af sang og dans, især på deres udvalgte tv-shows og koncerter. Sangen begyndte at blive viral i den vestlige verden i august 2018.

I 2019 blev det meddelt, at Baby Shark ville blive tilpasset til en Nickelodeon-serie som premiere på Nickelodeons Nick Jr.-blok og Nick Jr.-kanal 2020. Nickelodeon og SmartStudy (firmaet, der ejer Pinkfong-mærket) ville samarbejde om et eksklusivt globalt partnerskab for forbrugerprodukter.

I januar 2020 blev Pinkfong Baby Shark annonceret at have en eksklusiv en-dags overtagelse af Nick Jr. på Nickelodeon-blokken under "Underwater Adventures" -maraton den 31. januar, hvilket førte til en ny episode af Nick Jr.-serien Blaze and the Monster. Maskiner til at fejre den snart udgivne Nick Jr. Baby Shark tv-serie tilpasning. Nickelodeon satte også sin egen parodi på sangen med Nick Jr.-tegn involveret for at markedsføre udsendelsen.

 

Produktet er blevet tilføjet til din indkøbsvogn