• 100% officiel merch
  • Sikker betaling med kort eller faktura
  • Stort udvalg med over 68.000 produkter
  • Levering 69kr

 

Zelda

The Legend of Zelda [a] er en fantasy action-adventure videospil-franchise oprettet af japanske spildesignere Shigeru Miyamoto og Takashi Tezuka. Det er primært udviklet og udgivet af Nintendo, selvom nogle bærbare afdrag og genudstedelser er outsourcet til Capcom, Vanpool og Grezzo.

Spillet indeholder actioneventyr og elementer i action-RPG spil.

Serien handler om de forskellige inkarnationer af Link; en modig ung mand med spidse flodlignende ører og prinsesse Zelda; den dødbringende reinkarnation af gudinden Hylia. Selvom hans oprindelse og baggrundshistorie adskiller sig fra spil til spil, får Link ofte opgaven med at redde kongeriget Hyrule fra Ganon, en ond krigsherre, der blev en dæmon, der er den største antagonist i serien; dog har andre indstillinger og antagonister dukket op i flere spil. Alverne involverer normalt Triforce, et helligt levn efterladt af gudinder, der skabte Hyrule; Med venlig hilsen Farore og Nayru, som repræsenterer dyderne mod, visdom og magt, som når de er kombineret, er allmægtige.

Siden udgivelsen af ​​Legend of Zelda i 1986 har serien udvidet til at omfatte 19 genstande på alle Nintendos største spilkonsoller samt et antal spin-offs. En amerikansk animeret tv-serie baseret på de spil, der blev sendt i 1989 og individuelle mangatilpasninger bestilt af Nintendo, er blevet produceret i Japan siden 1997. Legenden om Zelda er en af ​​Nintendos mest fremtrædende og succesrige franchiser; flere af dets bidrag anses for at være blandt de største videospil nogensinde.

Legend of Zelda-spil inkluderer en blanding af puslespil, action, eventyr / kampspil og udforskning. Disse elementer har været konstante gennem hele serien, men med forbedringer og tilføjelser præsenteret i hvert nyt spil. Senere spil i serien inkluderer også stealth-spil, hvor spilleren skal undgå fjender, når han går igennem et niveau samt racerelementer. Selvom spil kan spilles med et minimum af udforskning og sideopgaver, bliver spilleren ofte belønnet med nyttige ting eller øgede evner til at løse gåder eller udforske skjulte områder. Nogle genstande er konsistente og vises mange gange i serien (såsom bomber og bomberskaller, som kan bruges både som våben og til at åbne blokerede eller skjulte døråbninger; boomerangs, der kan dræbe eller lamme fjender; nøgler til låste døre; magiske sværd) skjolde og buer og pile), mens andre er unikke for et enkelt spil. Selvom spillene indeholder mange rollespil (Zelda II: The Adventure of Link er den eneste, der indeholder et oplevelsessystem), understreger de ligetil hak og skråstregkampe over den strategiske, turbaserede eller aktive tidskamp i serie som Final Fantasy. Imidlertid har spillets rollespilelementer ført til meget debat om, hvorvidt Zelda-spillene skal klassificeres som actionrollespil, en genre, hvor serien har haft en stærk indflydelse.

Hvert spil i Zeldas hovedserie har bestået af tre hovedområder: en øvre verden, der forbinder alle andre områder, hvor bevægelse er multidirektionel, hvilket giver spilleren en vis grad af handlingsfrihed; områder med interaktion med andre karakterer (kun huler eller skjulte rum i det første spil, men udvider sig til hele byer og byer i efterfølgende spil), hvor spilleren modtager specielle genstande eller rådgivning, kan købe udstyr eller gennemføre sideopgaver og fangehuller, områder med labyrintindstillinger, normalt under jorden, bestående af en lang række vanskelige fjender, bosser og genstande. Hvert fangehul har normalt et stort objekt indeni, hvilket kan være nødvendigt for at løse mange af gåderne i fangehullet og spiller ofte en afgørende rolle i at besejre fangehullets boss samt gennemgå spillet. I næsten alle Zelda-spil kan du navigere i fangehullet ved at finde et kort, der viser dets layout og et magisk kompas, der viser placeringen af ​​vigtige og små objekter såsom nøgler og udstyr. I senere spil indeholder fangehullet en speciel "stor nøgle", der låser døren op for at bekæmpe fangehullets chef og åbne genstandskisten.

I de fleste Zelda-spil er spillerens HP eller kilometertæller repræsenteret af en hjerterække, hvor hvert hjerte normalt repræsenterer to hitpoint. I begyndelsen af ​​spillet har spilleren kun tre hjerter, men spillerne kan øge deres maksimale hjerter ved at finde hjerteformede krystaller kaldet "Heart Containers". Fuldhjertede containere modtages normalt i slutningen af ​​fangehuller og frigives af fængselschefer. Mindre "Pieces of Heart" uddeles til komplette sideopgaver eller findes skjult rundt om i spilverdenen forskellige steder og kræver et bestemt antal (normalt fire) for at danne en helhjertet container. Sundhed kan genopfyldes ved at samle hjerter efterladt af besejrede fjender eller ødelagte genstande, forbruge genstande som drinks eller mad eller gå til en stor fe-springvand for at få den store flod til at helbrede forbindelsen fuldstændigt. Undertiden finder spilleren fe skjult på bestemte steder; disse alfer kan enten helbrede Link med det samme eller holdes i tomme flasker og vil genoplive spilleren næste gang de dør.

Spillene var banebrydende for en række funktioner, der ville blive industristandarder. Den originale Legend of Zelda var det første konsolspil med en gem-funktion, der tillod spillere at stoppe med at spille og derefter genoptage senere. The Legend of Zelda: Ocarina of

 

Produktet er blevet tilføjet til din indkøbsvogn