• 100% officiel merch
  • Sikker betaling med kort eller faktura
  • Hurtig leverancer
  • Stort udvalg med over 87.000 produkter
  • Levering 39kr

Filmplakater

Filmplakater og filmplakater er en stor og vigtig del bag markedsføringen af ​​en film, men det kan også være en flot interiørdetalje.

Filmplakaten er ofte den første ting, vi kommer i kontakt med, når vi ser en ny filmpremiere. En plakat, der er godt lavet, kan tiltrække opmærksomhed og en første interesse.

Filmplakater og plakater

Uanset om filmplakaten hænger i et busrum i byen, uden for en biograf, når vi skal vælge en film eller er det første, du møder i et hjem, kan det være en måde for folk at bryde stilheden og mødes i en samtale om film.

Hvad vi som forbrugere måske ikke er opmærksomme på, er, hvor meget arbejde der går med at producere en filmplakat, fordi der er meget, som skabere har brug for at tænke over. På kun et billede vil skaberne bag filmens indlæg lykkes at opsummere, hvad filmen handler om, samtidig med at den ikke må give for meget væk, men skal gøre forbrugerne nysgerrige efter at se filmen. Hvis der ikke fanges nogen interesse, vil ingen se filmen. Derfor er det afgørende, at filmen har en god plakat, hvor folk kan købe billetter eller filmen.

 

Her er nogle grunde til, at en filmplakat er vigtig:

Til markedsføring - en plakat er ansigtet på en film

Vokser interesse - der sælges flere billetter og film

En indvendig detalje - filmfans har tendens til at købe film, men også deres genstande og have dem som en indvendig detalje.

Som du sikkert forstår nu, er filmplakaten en grundlæggende del af en films markedsføring. Ud over trailere er plakaten, hvad det mest krudt sættes på, når filmfirmaerne markedsfører en film. Forskellen er, at de med en trailer får et par minutter til at præsentere filmen og fange vores interesse. Ved første øjekast på en plakat handler det om sekunder at lykkes med at fange interessen for en potentiel seer. På få sekunder skal forbrugeren finde ud af, hvilken slags film det er, og om det er værd at bruge pengene på at se det.

Et billede siger mere end 1000 ord, siges det, og det er virkelig sandt, når det kommer til en filmplakat. Billeder tiltrækker endnu mere opmærksomhed end ord gør. En film, der ikke har nogen poster eller har en, der ikke fanger interesse, går ikke så godt. Men en film, der har en virkelig mislykket plakat, kan også være en snackbar. Men der er en risiko for, at folk, der ser en mislykket plakat, også synes, at filmen er den samme og derfor ikke bruger deres tid og penge på at se filmen. Og omvendt. En rigtig flot filmplakat kan sælge selv de skøreste film.

Uanset om filmplakaten består af et simpelt billede, for eksempel Wes Andersons film det store Budapest-hotel, der kun viser et hotel på plakaten, eller hvis det er et billede, hvor der sker meget og viser hele ensemblet, kan plakaten gøre dig interesseret i filmen. En rigtig god plakat får forbrugeren til at forestille sig, hvordan filmen bliver.

Vigtig del af merchandise

Bortset fra det faktum, at filmplakater er en vigtig del af en films markedsføring, er det en del af merchandise. Merchandise, som på svensk kan kaldes brandlicensering eller hjælpeprodukter, er specielle produkter, der er udviklet med det formål at promovere et brand, kunstner, fiktiv person eller en film. Markedet for merchandise er enormt. De, der er en stor fan af noget, viser mere end glæde det, det kan være alt fra at bære tøj til at have det som dekoration - for eksempel kan du have en filmplakat af en film, du kan lide, i stedet for at have et maleri.

Filmplakater har også en stor samlerværdi. Der er dem, der har en hel samling, der kun består af filmplakater. Nogle vælger at videresælge dem. Brugte plakater kan fås både på websteder, der er specialiserede i gamle filmplakater eller på auktioner og reklamesider som handel og blokken. Den dyreste filmplakat, der nogensinde er solgt, er plakaten til filmen Metropolis fra 1927, der solgte for 1,2 millioner dollars i 2005. Det ryktes, at køberen muligvis har været filmskuespilleren og Oscar-vinderen Leonardo Dicaprio. Det er først og fremmest de ældre filmplakater, der sælges for større beløb, fordi der er så få eksemplarer tilbage af dem.

Men populære og efterspurgte moderne filmplakater kan også tjene dig en krone, måske ikke en million, men tusind kroner. Sveriges største samling af filmplakater består af ca. 30.000 stykker og er placeret i den svenske finansielle institution. Det er heller ikke helt ualmindeligt, at museer udstiller filmplakater. Dette er for eksempel gjort af både Nationalmuseet og Teknisk Museum i Stockholm.

En filmplakat er en personlig og stilfuld interiørdetalje. Hvis du besøger nogen for første gang og ser, at de har filmplakater, ved du hvad personen kan lide, og at de har interesse for film. Hvis du er virkelig moderne, følger du den tendens, at lige nu er at skabe billedvægge. Hvorfor ikke have en hel væg i stuen eller i hjemmebiografen, der kun består af filmplakater?

En anden fordel, som filmplakater som en indvendig detalje har, er at det er en god gave at give væk og vil helt sikkert blive værdsat. For eksempel, hvis du kender et barn, der kan lide Disney-filmens frost, kan du købe en plakat til ham som en gave, og du bliver straks mere populær!

Filmplakater og plakater er tilgængelige både i fysiske butikker, men også i dem, der er tilgængelige online.

Produktet er blevet tilføjet til din indkøbsvogn