Nintendo Switch er en videospilkonsol udviklet af Nintendo, der blev frigivet over hele verden i de fleste regioner den 3. marts 2017. Det er en hybridkonsol, der kan bruges som hjemmekonsol og bærbar enhed.
Dens trådløse Joy-Con-controllere med standardknapper og retningsbestemte analoge sticks til brugerinput, bevægelsessensor kan fastgøres til begge sider af konsollen for at understøtte spil i håndholdt stil. De kan også tilsluttes et grebstilbehør for at give en traditionel hjemmekonsol-spilkonsol eller bruges individuelt i hånden som Wii Remote og Nunchuk, som understøtter lokale multiplayer-tilstande. Nintendo Switch-software understøtter onlinespil via internetforbindelse samt lokal trådløs ad hoc-forbindelse til andre konsoller. Nintendo Switch-spil og software er tilgængelige på både fysiske flash-baserede ROM-patroner og digital distribution via Nintendo eShop; systemet har ingen regionlås. En håndholdt-fokuseret version af systemet, kaldet Nintendo Switch Lite, blev udgivet den 20. september 2019.
Nintendo Switch blev afsløret den 20. oktober 2016. Kendt under udviklingen af sit kodenavn NX kom konceptet Switch til som Nintendos reaktion på flere kvartaler af økonomiske tab i 2014, tilskrevet dårligt salg af sin tidligere konsol, Wii U og markedskonkurrence fra mobilspil. Nintendos daværende præsident Satoru Iwata kørte virksomheden mod mobile spil og ny hardware. Nintendo Switch-designet fokuserer på en bred demografi af videoafspillere gennem flere anvendelser. Nintendo valgte at bruge mere almindelige elektroniske komponenter, såsom et chipsæt baseret på Nvidias Tegra-linje, for at gøre konsoludvikling lettere for programmører og mere kompatibel med eksisterende spilmotorer. Fordi Wii U havde kæmpet for at få ekstern support og efterladt det med et svagt softwarebibliotek, søgte Nintendo forebyggende support fra mange tredjepartsudviklere og udgivere for at hjælpe med at udvide Switchens spilbibliotek sammen med Nintendos første spiltitler, herunder mange uafhængige videospilstudier. Mens Nintendo oprindeligt forventede omkring 100 titler for sit første år, blev der udgivet over 320 titler fra første-, tredjeparts- og uafhængige udviklere i slutningen af 2017.
Som en ottende generationskonsol konkurrerer Nintendo Switch med Microsofts Xbox One og Sonys PlayStation 4. Konsollen sendte næsten tre millioner i den første måned af lanceringen, hvilket oversteg Nintendos oprindelige prognose på to millioner, og inden for et år efter frigivelsen blev der solgt over 14 millioner enheder. verdensomspændende og solgte Wii U's samlede levetidssalg. I begyndelsen af 2018 blev Switch den hurtigst sælgende hjemmekonsol i både Japan og USA. Fra juni 2020 har Nintendo Switch og Nintendo Switch Lite solgt mere end 61 millioner enheder over hele verden. Switch-salg har været stærkt knyttet til salget af Nintendos første spiltitler med seks spil; The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe, Super Mario Odyssey, Super Smash Bros. Ultimate, Pokémon Sword and Shield and Animal Crossing: New Horizons har solgt over femten millioner enheder hver.
Det første koncept for Switch startede kort efter lanceringen af Wii U i 2012. Kimishima sagde, at da Nintendo vurderede, hvilken ny hardware de ønskede at producere, ville de "ikke bare have en efterfølger" til hverken Nintendo 3DS eller Wii. U, men spurgte i stedet "hvilken slags ny oplevelse kan vi skabe?" I et interview med Asahi Shimbun sagde Kimishima, at switchen var designet til at give en "ny måde at spille på", der ville have "større indflydelse end Wii U". Nintendo of America-præsident og COO Reggie Fils-Aimé understregede konsolens appel som en enhed, der tillod spillere at spille hjemme eller på farten, idet de bemærkede, at det ville give udviklere mulighed for at skabe nye typer spil. Denne tilgang fortsatte Nintendos blå havstrategi for det konkurrenceprægede konsolmarked, i stedet for at konkurrere om funktionalitet med de andre konsoller, ville de skabe unikke og vanskelige at kopiere enheder. Miyamoto sagde, at nogle brede koncepter i Switch spænder fra Gunpei Yokoi's "laterale tænkning med erfaren teknologi" designfilosofi, som Nintendo har brugt i de seneste årtier.
Designet af Switch var beregnet til at bygge bro over polariseringen af spilmarkedet på det tidspunkt og skabe en enhed, der kunne spille "afslappede" videospil sammen med spil designet til at blive spillet "dybt", ifølge Shinya Takahashi og Yoshiaki Koizumi, leder og vicechef for Nintendo's afdeling til vedligeholdelsesplanlægning og -udvikling (EPD). Denne tilgang vil også gælde for kulturelle livsstils- og spilforskelle mellem japanske og vestlige spillere. Japanske spillere spiller normalt på farten og med sociale grupper, mens vestlige spillere har en tendens til at spille hjemme selv. Designet af Switch ville opfylde begge kulturer, og nogle spil, såsom 1-2-Switch, kunne potentielt gøre socialt spil mere acceptabelt i den vestlige kultur.
Produktet er blevet tilføjet til din indkøbsvogn