Xbox One er en ottende generation videospilkonsol udviklet af Microsoft. Annonceret i maj 2013 er det efterfølgeren til Xbox 360 og den tredje konsol i Xbox-serien af videospilkonsoller. Den blev først frigivet i Nordamerika, dele af Europa, Australien og Sydamerika i november 2013 og i Japan, Kina og andre europæiske lande i september 2014.
Det er den første Xbox-spilkonsol, der frigives i Kina, især i Shanghai Free Trade Zone. Microsoft markedsførte enheden som et "alt-i-et-underholdningssystem", deraf navnet "Xbox One". Xbox One konkurrerer primært med Sonys PlayStation 4 og Nintendos Wii U og Switch.
For at bevæge sig væk fra sin forgængers PowerPC-baserede arkitektur markerer Xbox One et skift tilbage til x86-arkitekturen, der blev brugt i den originale Xbox; den har en AMD Accelerated Processing Unit (APU) bygget omkring instruktionssættet x86-64. Xbox One's kontroller blev redesignet over Xbox 360'erne med en redesignet krop, D-pad og udløsere, der kan levere målrettet feedback. Konsollen lægger øget vægt på cloud computing samt sociale netværksfunktioner og evnen til at optage og dele videoer eller skærmbilleder fra spil eller live-stream direkte til streamingtjenester som Mixer og Twitch. Spil kan også afspilles uden for konsollen via et lokalt netværk på understøttede Windows 10-enheder. Konsollen kan afspille Blu-ray Disc og overføre live tv-programmering fra en eksisterende digital boks eller digital jordbaseret digital tuner med en forbedret programguide. Konsollen inkluderede valgfrit en redesignet Kinect-sensor, der markedsføres som "Kinect 2.0", som giver forbedret bevægelsessporing og stemmegenkendelse.
Xbox One fik positive anmeldelser for sit raffinerede controller-design, multimediefunktioner og stemmnavigation. Dens mere støjsvage og køligere design blev rost for at gøre konsollen mere pålidelig end sin forgænger ved lanceringen, men konsollen blev generelt kritiseret for at spille spil på et teknisk lavere grafikniveau end PlayStation 4. Dens oprindelige brugergrænseflade blev pannet til at være ikke-intuitiv, selv hvis ændringer foretaget til det og andre aspekter af konsolens software efter lanceringen blev modtaget positivt. Dens Kinect blev rost for sin forbedrede bevægelsessporingsnøjagtighed, ansigtsgenkendelseslogins og stemmekommandoer.
Den originale Xbox One-model blev efterfulgt af Xbox One S 2016, som har en mindre formfaktor og understøtter højdynamisk HDR10-video samt understøttelse af 4K-videoafspilning og opskalering af spil fra 1080p til 4K. Det blev rost for dets mindre størrelse, dets visuelle forbedringer på skærmen og dets mangel på ekstern strømforsyning, men dets regressioner såsom manglen på en indbygget Kinect-port blev bemærket. En avanceret model, kaldet Xbox One X, blev afsløret i juni 2017 og udgivet i november; den har opgraderet hardwarespecifikationer og support til gengivelse af spil i 4K-opløsning. Xbox One X og Xbox One S All-Digital Edition blev afviklet i juli 2020 for at forberede den kommende Xbox Series X-konsol i november 2020.
Xbox One er efterfølgeren til Xbox 360, Microsofts tidligere videospilkonsol, der blev introduceret i 2005 som en del af den syvende generation af videospilkonsoller. I årenes løb havde 360 modtaget et antal små hardwareversioner for at reducere enhedens størrelse og forbedre dens pålidelighed. I 2010 erklærede Microsofts Chris Lewis, at 360 var omkring "halvvejs" gennem sin livscyklus; dette blev hjulpet af introduktionen af Kinect-bevægelsessensoren det år, som Lewis sagde ville forlænge livscyklussen med fem år.
Den første hardware til 360's efterfølger, almindeligvis kendt som "Xbox 720", var angiveligt under udvikling så tidligt som i maj 2011. Den officielle udviklerpakke fik kodenavnet Durango og syntes at være tilgængelig for udviklere i midten af 2012. Lækkede dokumenter antydede, at den nye konsollen ville omfatte en forbedret Kinect-sensor, skyadgang til spil og medier, integration med telefoner og tablets og teknologi til at give spillerne head-up-skærme på briller, der bæres af afspilleren, med kodenavnet "Fortaleza"; Microsoft kommenterede ikke disse rapporterede funktioner. Lækkede designdokumenter foreslog også, at Microsoft forsøgte at eliminere muligheden for at spille brugte spil, selvom Microsoft senere præciserede, at de stadig gennemgik designet og "tænkte på, hvad der var næste, og hvordan vi kan skubbe grænserne for teknologi, som vi gjorde med Kinect", men kommenterede ikke gyldigheden af oplysningerne.
Forud for den officielle afsløring havde rygter cirkuleret om, at den næste Xbox-konsol ville være et "altid tændt" system, der kræver en vedvarende internetforbindelse, selvom Microsoft ikke havde bekræftet dette. Dette havde givet anledning til en vis bekymring fra forbrugerne, som steg, da Microsoft Studios-medarbejder Adam Orth i en Twitter-besked i april 2013 sagde "Undskyld, jeg forstår ikke dramaet med at have en" altid på "-konsol ... Hver enhed nu er "altid tændt." Det er den verden, vi lever i. #Dealwithit ". Orths meddelelse tilføjede Microsoft et yderligere momentum med bekymringer omkring digital rettighedsadministration og praksis mod salg af brugte spil med en "altid på" enhed. Orth valgte at forlade Microsoft et par dage senere på grund af tilbageslag.
Produktet er blevet tilføjet til din indkøbsvogn